Selecteer een pagina

Wat is Dry Needling?
Dry Needling is een behandelvorm waarbij een dunne ‘droge’ acupunctuurnaald  kortdurend wordt ingebracht op een specifieke plaats in de spier, zodat een langdurige en intense spierontspanning optreedt. Deze specifieke plaats (Myofasciaal Triggerpoint) is een plaatselijke ophoping van spanning in de spier, die naast lokale drukpijn ook pijn op afstand kan veroorzaken (referred pain).

Een triggerpoint in de bilspier kan bijvoorbeeld klachten in de lage rug of stuit veroorzaken.

Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur, waarbij meerdere naalden gedurende langere tijd in het oppervlakkig bindweefsel worden geplaatst.

Wanneer wordt Dry Needling gebruikt?
Dry Needling is specifiek gericht op zogenaamde ‘ Triggerpoints’, die kort gestimuleerd worden. Deze techniek kan als ondersteuning worden gebruikt bij andere behandelmethoden zoals mobilisaties en manipulaties met als doel: het verlichten van pijn en verbeteren van de beweeglijkheid. Deze behandelvorm kan worden toegepast bij chronische pijn of langdurige bewegingsbeperkingen.

Hoe kunnen Triggerpoints ontstaan?
Triggerpoints kunnen door een verkeerde beweging of een directe trauma, ongeval of sport blessures ontstaan (acuut). Maar ze kunnen ook door een langdurig verkeerde houding of chronische of langdurige belasting worden veroorzaakt, zoals bij zittend werk achter de computer, zwaar lichamelijk werk, bekkenscheefstand (bij scoliose of beenlengte verschil). Psychologische factoren zoals stress, depressie en slaaptekort kunnen ook een bijdrage leveren aan het ontstaan van triggerpoints.

Hoe kunnen Triggerpoints zich uiten?
Klachten die kunnen ontstaan zijn:

• pijn en stijfheid lokaal in de spier en/of pijn ‘op afstand’.
  • bewegingsbeperking in bijhorende gewrichten.
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en) of spiergroep.
  • pijn-ontwijkend gedrag zodat u anders gaat bewegen en met andere spieren gaan compenseren.

Wat voelt u van Dry Needling?
De therapeut analyseert uw klachten en onderzoekt gericht de spieren, die uw pijnklachten kunnen veroorzaken. Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet, wel de reactie van de spier die zich even kort aanspant als de juiste plek wordt aangeprikt (twitch = soort ‘kramp’ gevoel). De spier ontspant zich direct daarna, maar kan nog wel een tijdje vermoeid en zwaar aanvoelen. U krijgt oefeningen en adviezen mee om het resultaat te kunnen behouden.

Wie mag Dry Needling toepassen?
Deze therapievorm mag alleen worden uitgevoerd door een (para)medicus die hiervoor is opgeleid en gecertificeerd. Binnen Fysio Team Voorburg werkt Mahsa Heidarian met deze techniek, als ondersteuning bij de Manuele therapie of Fysiotherapie.

Wat kost deze behandeling?
Dry Needling is onderdeel van uw fysiotherapie behandeling, waarvan de vergoeding plaatsvindt via uw aanvullende verzekering (indien u voldoende budget heeft) of via een eigen nota; er worden geen extra kosten bij u in rekening gebracht als u met Dry Needling wordt behandeld.